Földkerülés 80 liter üzemanyaggal?
Néhány napja, 2011. szeptember 11-én indult útjára két magyar vitorlázó az Adriáról, hogy 25 ezer tengeri mérföldet, vagyis kb. 45 750 km-t tegyenek meg a Föld körül. Ilyen már volt, mondhatod.
De ez a világraszóló kaland mégis más, mint amikről eddig hallhattunk. Ugyanis a két hajós, Blaskovich Ákos és Csák Attila ezt a hosszú utat kevesebb, mint 80 liter biodízel felhasználásával szeretné megtenni. Első hallásra mégiscsak nagy kihívásnak tűnik, nem?
Miből gondolják, hogy ennyi üzemanyag elég lesz?
Tudják, hogyan használhatják ki a természet erőit! És nem csak a szelet fogják majd munkára! Hiszen vitorlázásról beszélünk. Így ez sem lenne kivételes teljesítmény, ugye? Hajójuk, a Tempest fel van szerelve több megújuló energiát hasznosító eszközzel: napelemmel, szélkerékkel és egy kézi működtetésű ivóvíz készítő berendezéssel is.
Mi a célja ennek a különleges vállalkozásnak?
A „80 LITER ALATT A FÖLD KÖRÜL” küldetése, hogy felhívja az emberek figyelmét arra, mennyire végesek a bolygónk készletei. A vitorlázók mindenkinek példát szeretnének mutatni az alternatív energiák felhasználásából, takarékosságból azzal, hogy nem csupán a hajókabin különleges körülményivel és az elemekkel veszik fel a harcot, de az energiapazarlással is. Vallják, hogy tudatossággal a hétköznapi életben is használhatók azok az eszközök és praktikák, amiket ők is használnak az út során.
Honlapjukon láthatod, hogy az indulás előtt a tankba töltött 80 liter üzemanyagból hány litert használhatnak még, és a hajó felszereléséről, az útvonalról is érdekességeket találsz. A hajósok blogbejegyzésekben is beszámolnak élményeikről, tapasztalataikról, a világ különböző tájairól. Az egyik kábeltelevízió-csatorna pedig hetente összefoglalót közvetít majd a vállalkozásról.
Érdekesség, hogy nem ez az első próbálkozás, amikor a megújjuló energiákat hívják segítségül világkörüli kalandokra. Néhány éve tesztelni kezdtek egy napenergiával működő repülőgépet, amely 2013-ban indul majd, hogy levegőben megkerülje a Földet. Tavaly nyáron Svájc felett már 24 óra 26 percig repült egyfolytában, amihez éjszaka a napközben napenergiával feltöltött akkumulátor adott elég energiát.